Wenen met de familie

25 oktober 2021 - Wenen, Oostenrijk

Deze ochtend vertrokken we naar Wenen, na een online ochtend lecture in de auto kwamen we rond de middag aan. We waren redelijk vroeg voor het appartement dus stopte we bij een cafe voor een heerlijke glurenvrij en lactose vrije chocolade taart met kersen om vervolgens proberen het appartement te bereiken, doordat het voornamelijk 1 richtings verkeer was. Na ruime tijd op een canadese amabasade parkeerplaats te hebben gestaan kwamen we er eindelijk achter hoe we er moesten komen. Toen we aan het uitruimde was er ook nog een paniek momentje aangezien we bijna ingepakeerd waren. Maar deze avonturen konden we eindelijk de stad in. We hebben een rondje gelopen langs de Stephansdom het museum plein en de vele paarden koetsen, zijn we richting de nashmarkt gegaan. Hier hadden ze vele hapjes en allemaal tentjes met thee en falavel en turkse hapjes. Na hier nog even rond gedwaald gehebben gingen we terug naar het apartement voor een borrel met natuurlijk sturm. Toen de zoektocht naar een restaurant, veel was oostenrijks en dus veel vlees en niet veel glutenvrij, maar uiteindelijk zijn we bij de twaalf apostelen terecht gekomen, hier hadden we live muziek, en oostenrijks eten met wat goede alternatieven. De volgende dag stond belverdere op het programma, dat is een paleis met een kunst collectie. Na een lunch in een bier bar, gingen we naar de nationale oostenrijkse bibliotheek. Dit was een erg indrukwekkende bibliotheek met een prachtige plafonds en houtwerken stelages voor de boeken en geheime deurtjes. De avond hadden we gereserveerd bij oostenrijks restaurant Joma gereserveerd, maar aangezien we de dag ervoor al oostenrijks hadden gegeten kozen we voor de meer fransere gerechten op de kaart. Hier had ik een bijzonder 3 gangen diner in het thema advocado, zelfs het toetje met een avocado cheesecake. Dit was alweer de laatste avond in Oostenrijm voor papa, mama en Kim en waren we dus gaan inpakken. De ochtend vertrokken ze al vroeg, na een emotioneel afscheid. Na een troostende sauna sessie ( ja die zat in het appartement) ging ik naar de stad voor een gebakje bij cafe central, waar ik met Elisabeth en Jari afgesproken had. Aangezien we nog niet uitgepraat waren namen we een wandeling door de stad richting Prater park, waar we tussendoor naar het Hundertwasserhaus gegaan zijn. Dat is een huis met allemaal gekleurde vakjes en mozaiek, het is bedoeld om een natuurlijkere woonhuis te creeren en heeft daarom ook vele ronde vormen. Aangezien het een sociale huurwoningen project is wat nog steeds gebruikt word kan je er niet in. Het Prater park is het grootste park van Wenen en hier zit ook een pretpark in. Na een korte wandeling door het park ging ik met de tram weer terug om mijn spullen op te halen en ook zelf weer terug te gaan naar Graz. De dinsdag is een nationale vrijedag in Oostenrijk en was daarom vrij van colleges. Ook waren alle musea en overheidsgebouwen gratis te bezichtigen, waarna ik ervoor had gekozen om naar Schloss Eggenberg te gaan. Dit kasteel staat op de unesco lijst doordat er veel goed bewaarde plafond schilderingen zijn, deze ruimtes bevinden zich bovenin het kasteel en waren zo goed bewaard aangezien ze eigenlijk nooit gebruikt waren en daardoor vele jaren niet aan licht bloodgesteld waren. Hier heb ik een guided tour doorheen gemaakt waar ik jammer genoeg geen fotos kon maken. Het bijzondere was dat er ook een aantal kamers waren die met chinese beschilderingen waren behangen wat ik nog niet vaker had gezien. Er was een groot festival in opzet waar ik woensdag avond samen met Mona naartoe ben geweest. Dit was een licht festival met als hoofdact een dans met lichtgevende paarden. Voor de rest waren er ook wat kleine opstellingen met lichtgevende schermen en lichtprojecties. Na deze avond had ik het behoorlijk koud, wat mijn inpakken voor het weekendje innsbruck redelijk beinvloed had. Ik vertrek namelijk morgen na het laatste college richting Innsbruck. Daarover zo meer in het volgende verhaaltje, ik was hem vergeten online te zetten dus sorry voor de twee verhaaltjes achter elkaar :).

1. Sandra:
    1 november 2021
    Het was een heerlijke week samen! Je hebt veel leuke dingen voor ons bedacht en georganiseerd!
  2. Birgit:
    2 november 2021
    Leuk om het weekje familiebezoek in Wenen af te sluiten. Een Hundertwasser gebouw is altijd wel bijzonder en intrigerend.