Familie bezoek

21 oktober 2021 - Graz, Oostenrijk

Vandaag is het eindelijk zover dat ik Nederlands bezoek krijg, aangezien mama morgen jarig is moest er natuurlijk wel wat bijzonders gepland worden, dus ging ik aan het bakken. Ik had een appeltaart gemaakt en had alles ingepakt wat weer mee terug naar Nederland kon, en rond de middag kwam het bezoek al! Na een rondleiding gegeven te hebben en mijn Nederlandse voedsel voorraad opgeborgen te hebben gingen we naar het gehuurde appartement. Nadat Kim en mama een zoals ze het zelf noemde escape room gedaan te hebben in het appartement hadden we de sleutels en konden we met de auto het parkeerplein op rijden. Het parkeren was hier lastig, het was echt je plekje bemachtigen en hopen dat er nog iets vrij is. De avond gingen we eerst wat borrelen bij het Glockenspiel, dit heeft ramen dat open gaat om 6 uur en dan dansende poppetjes laat zien, daarna vervolgende we voor het eten naar Don Camille. Dit was de pizzeria die ik al voorgeproefd had en viel bij de familie ook in de smaak. De volgende dag hadden we een heel programma, na de traditionele cadeautjes op bed was het tijd om ons klaar te maken voor de Weinstrasse. Waar zo raad je al veel wijn word verbouwd. Eerst hadden we hier een wandeling gemaakt waar nog niet erg veel van de wijnverbouw te zien was, maar waar we wel het heuvelachtige landschap konden bekijken. Vervolgens gingen we naar het toch wel een stuk toeristische deel, hier stonden vele barretjes waar je sturm en kastanjes kon halen. Na een stukje gelopen te hebben, hebben wij ook van de sturm en kastanjes (die verassend lekker waren) genoten tussen de wijnranken. Om de dag nog wat bijzonderder te maken zijn we ook nog een paar stappen over de grens van Slovenië gegaan. Aangezien we nog niet genoeg bergen hadden beklommen en de familie toch een ultiem Oostenrijks gevoel te geven, gingen we dineren bovenop de Schlossberg bij  Aiola upstairs. Vanuit dit restaurant hadden we uitzicht over heel Graz. Jammer genoeg was de glijbaan van de berg af al gesloten en moesten we ook de klim weer naar beneden maken. Maandag hadden we een uitslaap dag, aangezien ik geen colleges heb op maandag kon ik ook gezellig mee met het programma, wat een wandeling in de bergen was. Het was uiteindelijk best een uitdagende tocht voor de auto, het was namelijk een onverharde weg een heel eind omhoog. Op de terug weg ging dit ook niet helemaal goed met de auto en moesten we er toch maar even naar laten kijken bij een garage, een steen had namelijk de onderplaat doen uitscheuren. Tijdens de wandeling zelf zagen we voornamelijk de wolk waar we doorheen liepen, maar eenmaal boven op de berg hadden we de andere kant op wel uitzicht. Gelukkig was de berghut ook nog open en konden we wat te drinken en gebakjes halen. Na het avond eten hebben we de avond afgesloten met rikken, en moest ik terug naar mijn kamer. Ik had namelijk de volgende dag vanaf sochtends vroeg college, terwijl de familie naar het openlucht museum gingen. Savonds had ik ook weer aquazwemmen en zijn we daarna gezamenlijk K2 zoekt K3 gaan kijken om toch de echte Nederlandse huiskamer gevoel te krijgen. woensdag had ik ook weer college, maar dit keer ging ik vanuit het appartement. Gelukkig was ik niet de schuldige die Kim wakker maakte, want hier vinden ze het erg leuk om sochtends vroeg met erg veel geklets bladeren op te ruimen. Na het college gingen we gezamenlijk lunchen met uitzicht op de Schlossberg en gaf ik ze een tour door de stad. Maar het hoogte punt van de dag was toch wel echt de glijbaan van de Schlossberg, waar we speciaal weer voor naar boven zijn geklommen. Als snelste van iedereen met 38.2 seconde was ik weer beneden, terwijl ik het aan het begin best een beetje spannend vond want je ziet niet hoe stijl het gaat. Uiteindelijk vond iedereen zelfs mama het geslaagd en gingen we naar een iets minder geslaagd museum. Als laatste etentje uit in de stad gingen we naar een cafe Mitte, dit was een thai die ook tegelijk een bar was, het was best modern ingericht en erg lekker eten. Vandaag had ik weer colleges en was het op het laatste moment geswitched naar online, dit vond ik erg balen aangezien ik anders wel mee had gekund naar de chocoladefabriek waar mijn familie heen was gegaan. Vandaag moesten we ons ook alweer klaarmaken voor de reis morgen naar Wenen, dus was het weer inpakken en opruimen.

P.S ook mijn bestelling uit Nederland met mobiel was meegenomen en hoef ik dus niet meer bang te zijn dat mijn mobiel het tijdens mijn exchange opgeeft.

1. Sandra:
    21 oktober 2021
    Het programma dat je hebt samengesteld voor ‘de familie’ was erg leuk, je hebt je in anderhalve maand tijd ontwikkelt tot een perfecte gids :-) en fantastisch weer geregeld! Elke dag zon!
  2. Sandra:
    21 oktober 2021
    En wat een superleuke verjaardag heb ik gehad!
  3. Ria de vos:
    22 oktober 2021
    Hallo familie,leuk om jullie te zien ,en te
    Horen!! Je nieuwsbrief gelezen,de leuke hoorbare ,en zichtbare uitjes bekeken !
    En dan het heerlijke zonnige weer!!
    In zo'n prachtige omgeving!!GROET aan de familie,je oma!!
  4. Birgit:
    22 oktober 2021
    Nou dat klinkt allemaal aantrekkelijk, en ook een blauwe lucht zie ik. Heerlijk hoor! En hebben jullie behalve de sturm ook nog wijn geproefd?
  5. Nynke:
    23 oktober 2021
    Nee dat niet, iedereen zat aan de sturm daar dus we hebben lekker mee gedaan