Maribor met Arthur

17 november 2021 - Maribor, Slovenië

Afgelopen twee weken heb ik het lekker rustig aangedaan, vandaar ook wat later dit reisverslag. Na mijn weekendje Innsbruck was ik wel toe aan een beetje rust, en was het dus ook tijd voor Mario Kart. Dit heb ik gezellig met mijn huisgenoten gespeeld op de dinsdag na terug komst van Innsbruck, alleen jammer genoeg kreeg ik de volgende ochtend bericht dat ze corona had gekregen. Ik moest dus elke twee dagen een test doen, tot een positieve test mocht ik nog gewoon naar buiten. Maar aangezien ik mijn vrienden niet aan wilde steken ben ik toch iets meer binnen gebleven. Op de Vrijdag had ik nog wel een uitje gepland naar de Opera, dit was een backstage rondleiding. Na heel wat gedoe aangezien ik blijkbaar op de wachtlijst stond en niet op de gewone lijst kon ik toch naar binnen. Jammer genoeg door corona mochten we niet echt back-stage, maar kregen we wel verhalen over hoe het allemaal werkde. Dit weekend was dus ook rustig met een wandeling door de omgeving rond mijn huis, wat erg mooi bleek te zijn. Ik zit erg dicht bij een villa week met wat mooie uitzicht punten. En ook een beetje vooruit werken, aangezien de woensdag Arthur mij komt opzoeken voor een weekje. Aangezien ik zeker wilde zijn dat ik geen corona had ben ik nog naar een teststraat toe geweest in het zuiden van Graz, dit was nog best een eindje fietsen, maar was de enige plek waar je als buitenlander terecht kon. Ik hoefde daar geen afspraak te maken en het was best bijzonder want het is niet zo georganiseerd als in Nederland. Het was een zaal met wat stoelen erin en je moest zelf je test meenemen naar de persoon die hem afnam.  De volgende dag kreeg ik gelukkig te horen dat ik negatief was en Arthur dus veilig deze kant op kon komen. Woensdag laat kwam Arthur aan, aangezien ik op de donderdag colleges heb is Arthur alleen de stad in gegaan en zijn we savonds uit eten geweest bij Freigeist, dit is een fancy hamburger tent die me door meerdere Oostenrijkers aangeraden is. Gelukkig was ik op de vrijdag vrij en konden we dus gezellig samen de stad in. Het weekend gingen we naar Maribor, de op een na grootste stad in Slovenië. En tot onze grote verbazing was op zaterdag alle winkels vanaf 12 uur gesloten, dus we waren al te laat... We kwamen namelijk rond 12 uur aan na een treinreis van een uurtje. Dus zijn we gaan lunchen en door de binnenstad gelopen en de paar winkels ingeweest die nog wel open waren. Daarna zijn we naar de shopping mall aan de rand van de stad geweest. Dit was best groot en hebben we uiteindelijk een paar uur rond gedwaald tot het eten. Waarna we naar ons hostel terug gingen, wat ook nog weer een avontuur was, aangezien de kamer die we toegewezen hadden gekregen anders was dan de beschrijving (er was geen bad waar ik mij net zo op verheugd had na kleine douch in mijn studenten huis). Na geswitched te zijn van kamer hadden we een kamer gekregen met koud water... Na nog een andere kamer hadden we dan uiteindelijk een bad en warm water. We hadden op de terug weg nog wat geroosterde kastanjes gekocht die we toen lekker op kunnen peuzelen in de lounge van het hotel verbonden aan het hostel. De volgende dag besloten we maar lekker vroeg terug te gaan, want Maribor was niet zo veel aan. Eenmaal thuis zijn we een wandeling gaan maken aan de rand van Graz, bij de Rettenbachklamm. Dit bleek erg mooi te zijn, er was hier een beekje en best wat bos. Na een heerlijke wandeling zijn we terug gegaan en begon het langzaam een beetje te regenen. Wat wel bijzonder is hier is dat het heel vaak regend volgens allemaal weer apps, maar ik heb nog maar een of twee keer gehad dat het dan daadwerkelijk gaat regenen. De volgende dag gingen we naar de Opera, we hadden namelijk sochtends kaarten voor een voorstelling van Robin hood, dit bleek een familie musical te zijn. Wat betekende dat het een beetje kinderlijk was gemaakt met allemaal bijzondere wendingen erin geplaatst, zoals dat de koning een erg geliefde badeend had en reverenties naar andere films erin. Wat het wel een stuk makkelijker te volgen maakte. Wat ook wel leuk was dat het allemaal af en toe wat klunzig aan voelde, zoals dat ze bij een van de liedjes een ventilator neer hadden gezet en daar groene confetti in aan het gooien waren voor een extra effect. Hierna zijn we gaan lunchen in de stad en hebben we bij wat tweede handswinkels geshopt. De volgende dag was het voor mij weer tijd voor college, en zijn we uiteindelijk aan het einde van de dag nog uiteten geweest met Kielo en Anne Sofie bij Cafe Mitte. Dit was erg lekker, maar we hebben uiteindelijk zeker een uur gewacht tot we onze rekening en bakjes voor eten (het was zo veel dat je er makkelijk twee keer van kon eten) konden krijgen, zolang dat Kielo al weer trek had en de rest ook maar op at. Deze woensdag was het voor Arthur al weer tijd om naar huis te vertrekken :(, en moest ik weer naar mijn colleges.