Heel veel Mario kart

7 oktober 2021 - Graz, Oostenrijk

Direct na mijn trein uit Wenen was het rennen, ik moest naar mijn rondleiding op de uni. Dit was op de TU Graz, alleen omdat ik natuurkunde studeer kregen we direct daarna een rondleiding op de Uni Graz. Natuurkunde is hier namelijk verdeeld over twee universiteiten, dit maakt alles heel verwarrend aangezien je twee verschillende online lessystemen en twee verschillende agenda's hebt. Gelukkig hebben we tijdens de rondleiding ook wat handige apps geleerd die de twee sides combineren. Na een leerzame rondleiding zijn we gaan na borrelen met falafel, wat wel grappig was is dat we met twee Oostenrijkers, twee Sweden, twee Spanjaarden en twee Nederlanders waren, dus niet heel gemengd. Toen ik thuis kwam was er een primeur, er waren zowaar mensen in de woonkamer! We waren met zijn vijven en hebben na veel geklets een potje mario kart gaan spelen. Nog niet iedereen was er, maar aangezien vrijdag de eerste officiële lesdag zijn de meeste inmiddels gekomen. We zijn in totaal met 9 meiden, maar zelfs nu is een iemand nog niet aanwezig. De volgende dag was een uitslaap dagje en ging ik naar Zotter, dit is een chocolade fabriek. Hier gingen we met zijn drieën naartoe. Ik ging eerst naar Anne Sofie, zij had een auto waarmee we naar Zotter zouden rijden, na 20 minuten naar de auto te hebben gelopen kwamen we erachter dat we geen autosleutel hadden en moesten we terug. Aangezien parkeren in Graz duur is, parkeren vele aan de rand van de stad waar sommige straten gratis parkeren hebben. Daar is dan ook elke meter bezet met de vele auto's. Na ook Kielo opgehaald te hebben waren we dan eindelijk onderweg. Na een uur rijden kwamen we aan, en het rook er al meteen naar chocola. Voor 20 euro konden we naar binnen en mochten we zoveel chocolade eten als we wilden. Dus daar begon de chocolade tour, waarbij je eerst alle ruwe grondstoffen van de chocolade kon proberen. De cacaobonen waren niet erg lekker, dus de 15 verschillende cacaobonen sloegen we grotendeels over, en ook de suiker vonden we geen groot succes. Maar daarna kwamen 25 soorten gesmolten chocolade, heleboel chocolade repen, gesmolten nougat chocolade, chocolade melk soorten en chocolade nootjes. Kortom genoeg te proeven, nadat we misselijk waren van de grote hoeveelheden chocolade zijn we naar de eetbare dierentuin gegaan. Daar hadden ze veel verschillende stuiken met aardbeien en frambozen, walnoten boom en nog veel andere eetbare planten. Aangezien het regende zijn we hier een beetje snel doorheen geracet. Donderdag was een beetje mijn klusjes dag, ik ging boodschappen doen en de was. Wat erg vervelend was is dat mijn telefoon bij de was doen is gevallen, daardoor is het scherm kapot en zal ik daar ook weer iets voor moeten vinden. De middag ging ik naar het Landeszeughaus met Vojtech. Dit is een museum met vier verdiepingen vol met wapens en harnassen, het was meer een opslag dan een museum. De grote hoeveelheden maakten het heel indrukwekkend. Hierna had ik niet zoveel meer te doen, en had ik best een beetje heimwee en ben ik lekker wat belletjes naar Nederland gaan maken. Vervolgens was er een feestje gaande in de common area waar ik toen naartoe ben geweest, en hier hebben we ge mariokart. De volgende dag was mijn eerste lesdag, al hoewel wel alles online was, dit vond ik toch wel erg balen. Ook het internet werkte niet helemaal mee, twee van de lessen waren niet volgbaar wat wel echt balen was. Hierna was het alweer einde van de dag en begon het weekend weer. Dit weekend had ik niet veel gepland en was ik lekker gaan uitslapen, in de middag had ik een skioutfit bemachtigen op mijn lijst staan. Ik ben naar de Gigasport gegaan dit is een sport winkel met 3 verdiepingen aan sportuitrusting. In eerste instantie dacht ik dat het al het eind van de winterkleding seizoen was aangezien alles in de sale was, maar het bleek de collectie van vorig jaar kwam ik aan het eind achter. Hierdoor was ik best lang bezig om passende kleding te vinden, er waren namelijk vaak maar 1 of 2 maten van de meeste kleding. Maar ik ging uiteindelijk weg met een ski jas en skibroek. Vanavond stond er een Mario kart avond op de planning, uiteindelijk hebben we met zijn 5en afwisselend gemariokart, dit was erg gezellig. We waren met 4 meiden van mijn appartement en Lukas. Lukas was altijd eerste en we begonnen daarom de telling maar vanaf 2de plaats, we hebben de 3 avonden daarna ook gespeeld. In november is er een Mario Kart wedstrijd met de hele flat dus we moesten natuurlijk wel trainen. Zondag had ik een interessante dag, sochtend had ik met Peter afgesproken, hem had ik leren kennen op mijn eerste avond in Graz. Ik dacht toen dat hij iemand van de Erasmus was toen ik op de Erasmus mensen zat te wachten waarmee ik de stad in zou gaan. Uiteindelijk liep dat uit om een gezellig gesprek en bleek hij veel gitaar te spelen in de stad, we hadden daarom afgesproken om als het mooi weer was een keer in het park af te spreken. Hij speelde daar gitaar en heeft mij van allemaal liedjes de achtergrond verhalen verteld. Vervolgens had ik afgesproken om met Tjalling naar Schöckl te gaan, dit is een berg in de buurt van Graz, en heeft een rechtstreekse busverbinding. Daar zijn we met een kabelbaan omhoog gegaan, en hebben we boven rond gewandeld het uitzicht op Graz bekeken en zijn we daarna naar beneden gewandeld. Jammer genoeg hadden ze hier in het cafe ook geen gluten en lactose vrije apfelstrudel dus moesten we het maar met patatjes doen. Maandag had ik welgeteld 1 les, gelukkig was deze wel live en daarmee begon mijn best wel drukke week. Ik had namelijk meer vakken dan ik moest volgen, ik heb moest namelijk nog even kijken wat ik wel en geen leuke vakken vond. Maandag had ik dacht ik een Zumba cursus, dit bleek niet maandag te zijn maar woensdag. Wel had ik op dinsdag  aqua aerobics dit was alleen wel een half uur fietsen, maar was wel opluchtend om weer even lekker te bewegen. Zowel de zumba en de aqua aerobics cursus waren niet echt intensief, dat was wel jammer. De woensdag ben ik ook nog naar Don Camillo pizzeria geweest met Kielo en Anne Sofie, ze hadden hier namelijk glutenvrije pizzas en die moesten we natuurlijk even uitproberen.  De pizza's waren erg lekker al hoewel ze wel ook best prijzig waren, we betaalde maar liefst 4 euro meer om het glutenvrij te krijgen. Daarna gingen we naar de ESN open tafel, dit was een bar waar dus veel erasmus studenten samen komen. Aangezien de bar best klein is en rumoerig had ik het toch al best snel gehad, het was best lastig mensen te verstaan. Vandaag was het de eerste koude natte dag, het was 10 graden en de hele dag regen. Het perfecte weer om mijn waterdichte ski-jas uit te proberen, en hij is zeker lekker warm. Vanavond hebben we weer een activiteit met de buddy groep waar ik dus nog naartoe ga. Ik heb trouwens mijn duits cursus gehaald! Dus ik spreek nu duits op A2 niveau. Wat wel interessant is dat ik een 3 had dat betekend hier ruim voldoende. 5 is niet gehaald, 4 is net gehaald, 3 is ruim gehaald, 2 is goed en 1 is perfect. Dit weekend ga ik weer met Kielo en Anne Sofie op pad, deze keer richting Klagenfurt, we gaan daar in de buurt wandelen. We gaan waarschijnlijk Klagenfurt niet in, aangezien dit toch nog wel een half uur vandaan is van waar we zitten. Maar het word dus weer een lekker actief weekend!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Sandra:
    8 oktober 2021
    Leuk om je belevenissen weer te lezen, je hebt gelukkig nog genoeg tijd om leuke dingen te doen tussen de colleges door!
  2. Joost:
    8 oktober 2021
    Leuk dat het wat drukker wordt in het studentenhuis, wel veel Mario cart op het programma🤪. Gelukkig blijft er genoeg tijd over om de omgeving te verkenner en af en toe te studeren🤔
  3. Birgit:
    9 oktober 2021
    Aaaaah, chocoladefabriek en eetbare dierentuin. Klinkt heel aantrekkelijk. Maar weer superleuke dingen gedaan... En laat de winter maar komen, dat wordt skiën met je nieuwe outfit!
  4. Ria de vos:
    15 oktober 2021
    Hallo NYNKE,als ik Jr nieuwsbrieven lees ,dan begin je al aardig in te burgeren ,in
    Kraz.MORGEN ZIJN jullie weer samen
    Om ook de verjaardag te vieren van je moeder,.IK WENSje een leuke week !!