Studeren in Graz

25 november 2021 - Graz, Oostenrijk

Hier een beschrijving van mijn vakken en mijn schema hier in Graz!  Op alle maandagen ben ik vrij dus dat is heerlijk, maar op de dinsdag heb ik een vol rooster. Ik begin mijn dag met 'Introduction to Satellite Geodesy', dit is een zoals de naam als zegt een introductie voor satellite geodesy, dat betekent dat het over veel verschillende satellieten gaat en hun banen om de aarde. Maar ook over satellieten die naar andere planeten gestuurd worden hoe ze deze daar krijgen en hoe ze dat berekenen. Het gaat hier ook over de vorm van de aarde en de invloeden van bijvoorbeeld de vorm van de aarde en de andere planeten op de baan van de satellieten. Dan heb ik 2 uur vrij en heb ik daarna 'sun and space weather', dit gaat over de invloed van de sun op de omgeving rond de zon de verschillende processen die op de zon plaats vinden en ook een beetje over sterren in het algemeen. Het gaat hier ook over magnetische veld van de zon en de invloed op de aarde. Vervolgens heb ik 'the physics of stellar atmospheres VO', dit gaat over het analyseren van sterren hun spectra en wat daar voor informatie over de grote, leeftijd en temperatuur daar uitgehaald kan worden. Maar niet dat alleen je leert hier ook om te berekenen hoe ver je de sterren 'in kunt kijken' door deze metingen en wat voor energy ze dan produceren met de verkregen waarde. Hier heb ik twee vakken over, een opdrachten vak en een college vak. Dit is hier namelijk gescheiden, dit betekent dat als je een lecture vak heb je niet hoeft te leren uitrekenen en alleen maar de informatie te kennen. De meeste vakken die ik volg hebben dan ook alleen een mondeling en geen schriftelijk tentamen.

En deze week had ik in de avond nog een 'laboratory course in Astrophysics' dit is een vak waar ik ga leren om met verschillende telescopen te werken. Dit betekent dat ik na 4 avonden in het laboratorium op een echte koepel telescoop metingen mag gaan doen. De eerste avond was voornamelijk sterrenbeelden leren kennen en aangezien het toch wel bewolkt was hebben we met de telescoop voornamelijk naar de maan gekeken en ook nog naar jupiter (we konden zelfs drie manen die om jupiter cirkelen zien). Dit vak word een dag van te voren aangegeven dat je het hebt, het kan van dinsdag tot donderdag avond zijn en ik moet zeggen dat het best koud is om 4 uur buiten naar de sterren te kijken. Aangezien ik het pas afgelopen dinsdag aan mijn programma heb gevoegd moet ik nog wat introductie lessen hiervan inhalen, ik wist namelijk niet dat het vak bestond en kwam er toevallig in een college van een ander vak achter. Ik moet zeggen dat het tot nu toe mijn favorieten vak is. Het observatorium ligt ongeveer driekwartier buiten Graz (als je met de bus gaat) en ligt in het midden van de bossen, en heeft prachtig uitzicht over Graz.

Woensdag ochtend heb ik 'Introduction to solar and stellar physics UE' hier krijg ik alle voorkennis die ik eigenlijk voor the physics of stellar atmospheres nodig heb. Dit is dus de basis van de werking van sterren, hoe ze hun energy produceren (dus een beetje fusion physics) en wat voor verschillende soorten sterren er zijn dus heeft best wat overlap met mijn andere vakken. Hierna heb ik altijd de exercises van the physics of stellar atmospheres waar ze alle opdrachten doorlopen die je elke week moet maken. Dit is een vrij korte dag en ben ik al om 12 uur vrij.

Donderdag ochtend heb ik twee vakken tegelijk de eerste is 'satellite communications VO' dit is een vak over zoals je misschien wel kan raden communicatie met satellieten. Hier heb ik ook weer een lecture en exercise deel in, hier leer ik  welke frequenties satellieten uitzenden, wat voor golven ze precies uitzenden hoe ze met elkaar communiceren en met de aarde. Ook leer ik hier hoe ik moet berekenen wat de invloeden zijn van bijvoorbeeld het weer op de satellieten en wat de hoeken zijn waaronder je ze een ontvanger moet plaatsen. Ik heb bijvoorbeeld morgen een presentatie over hoeveel storing het oplevert als het hier in graz regent als we satelliet tv zouden willen kijken. Dit is een lecture wat opgenomen word en wat ik dus later terug kijk. Dan heb ik paleoclimatology wat ik ook zeker een van mijn lievelingsvakken hier vind. Het gaat over de historie van de aarde vanaf het ontstaan van de aarde. Wat alle atmospheres zijn die hier op de aarde zijn geweest, hoe dit terug te zien is op de aarde, hoe dit zich heeft ontwikkeld. Maar ook welke dieren in welke tijden hebben geleefd hoe die zich hebben ontwikkeld, wat ervoor zorgde dat ze uit gestorven zijn. Er zijn bijvoorbeeld 5 massa extincties geweest waar meer dan 50% van de dieren of planten op aarde zijn uitgestorven. Maar ook hoe de aarde eruit zag, waar land was waar zee en waar ijs. Dit word door de leukste professor die ik hier heb gegeven en hij geeft ook gedeeltelijk het laatste vak van mijn dag. Hier heb ik een gat van 4 uur waarna ik weer een lecture physics of stellar atmospheres heb. Vervolgens heb ik 'Introduction to Geophysics and planetary physics', dit gaat voornamelijk over hoe de aarde en andere planeten in elkaar zitten, hoe aardbevingen tsunamies gebeuren. Hoe je kunt verklaren wat er in de kern van de aarde zit, en kunnen bewijzen dat een gedeelte van de kern vloeibaar is. Wat er gebeurd in de verschillende lagen van de atmosphere en hoe dit bij andere planeten zit.

Op de Vrijdag ochtend heb ik alleen nog 'Satellite communications UE' dit zijn dus de opdrachten van satellite communications. Dit is het lecture wat het verst weg is van mijn huis, maar liefst 30 minuten fietsen, maar aangezien het nu lock down is volg ik dit online.

Voor de rest heb ik nog twee vakken namelijk 'Research Laboratory Radiation and Plasma Physics LU' en 'Earth's Climate System and Climate change VO' beide zijn nog niet begonnen en weet ik dus nog niet precies wat het inhoud

In deze lockdown word alles wat ik op de TU Graz heb namelijk Satellite communications en introduction satellite geodesy alleen online aangeboden, de rest is van de Uni Graz, of hier ook wel karl franzens universität Graz genoemt, is allemaal of hybrid of life.

interessante weetjes:

- Alle vakken beginnen hier op andere tijden, de professoren kiezen wat ze zelf leuk vinden zo beginnen sommige om 8 uur maar je kan ook savonds laat hebben (deze heb ik al laten vallen :) )

- Het online platform is een grote chaos, alle professoren doen maar wat qua online lessen, soms teams soms discord, soms webex, soms zoom....

- Na een college kloppen ze hier allemaal op de tafel om de professor te bedanken, maar ze doen dit ook als ze een vraag hebben ook al is de professor midden in zijn zin, en ze vragen hem dan ook meteen zonder te wachten tot hij uitgepraat is.

- Zoals ik al had genoemd zijn alle vakken vaak alleen lectures waar je niks hoeft toe te passen en alleen een mondeling heb, vandaar dat ik er ook zoveel heb. Elk vak is vaak maar 3 ec waard... Maar je kan wel elk moment je tentamen doen en ze moeten maar liefst 3 tentamen pogingen per semester aanbieden. Ook als dat semester het vak niet gegeven word.

- Ze luchte hier elke 30 minuten de ruimte, door 5-10 minuten alle ramen wagen wijd te openen, waardoor het opeens erg koud is en iedereen zijn jas aan doet

- Met corona word je elk college je vaccinatie gecheckt of door de professor of door iemand die de hele dag naast de deur zit om voor elk college iedereens vaccinatie te checken, soms zelfs al om het gebouw in te komen.

- Ik heb er maar liefst 1 maand over gedaan om mijn vakken pakket samen te stellen, en heb maar liefst al 6 vakken gedaan die ik al weer heb laten vallen :)

1. Birgit:
    25 november 2021
    Wat leuk die laboratory course en leren hoe je met een telescoop omgaat. En de sterrebeelden. Interessante vakkken hoor!
  2. Sandra:
    26 november 2021
    Wat een leuke vakken zeg! Lijkt me ook heel interessant! En het is maar goed dat je een nieuwe warme winterjas hebt voor het sterren kijken. Dit kan vast ook vanuit jouw zolderkamer hier… nu de telescoop nog…
  3. Joost:
    27 november 2021
    Die vakken klinken wel heftig, maar zeker interessant. Zeker de invloed van de sun op de zon of zoiets. Ik snap de titels al niet-echt, laat staan de inhoud. Knap hoor!