Alles klaar maken voor het echte studeren

7 september 2021 - Graz, Oostenrijk

Het is al weer een week geleden dat ik hier in Graz ben aangekomen, het lijkt al zoveel langer geleden. Zo lang dat ik bijna niet meer weet wat ik heb gedaan aan het begin van de week... Maar na even gespiekt te hebben in mijn agenda kan ik me weer herinneren.

De eerste dag was best wel saai ik had een welkoms presentatie van de duits cursus van de komende drie weken, alleen dit was online, aangezien veel mensen de eerste week in quarantaine moeten. Na ander half uur daarna geluisterd te hebben begonnen de mondelingen. De mondeling was maar 10 minuten en ik moest samen met een jongen, die absoluut geen duits kon, een duits gesprek voeren. Aangezien hij telkens in half duits en engels antwoorden was ik een beetje van slag en ging het niet meer zo goed. En toen was het alweer voorbij, en krijg ik het level A1.2 toegewezen. Dit is de tweede helft van het laagste niveau. Ik zal dus gaan leren hoe ik mij moet voorstellen in het duits... Hierna probeerde ik het nummer te bereiken wat aan mij was gegeven voor het registreren in Graz, en kon er pas de volgende dag terecht. Ik was van plan naar de stad te gaan, maar ik kwam de jongens die ik eerder in het huis ontmoet had tegen in de gemeenschappelijke ruimte waar ze spellen op een beamer aan het spelen waren. Het zag er erg gezellig uit en ik ben gebleven voor een paar potjes mario kart dat afgebeeld was op de hele muur, dit gaf wel een hele andere belevenis. Daarna ging ik de stad in om rond te lopen en dingen te vinden zoals handdoekjes en pennen. Na lang zoeken was dit gelukt, hier heb je niet echt een hema waar je alles kan krijgen alleen specifieke winkels voor bijvoorbeeld kleding of woonwinkels (die dan erg duur waren). Na dit allen gevonden te hebben ging ik naar mijn eerste buddy groep meeting. Een buddy groep is een groepje exchange studenten die gekoppeld zijn aan een Oostenrijkse student, deze kan je dan met van alles helpen en laat je de stad zien. Wij gingen in naar typisch volgens haar Oostenrijkse bar, wat hier bijzonder aan was is dat je geen menu had maar briefjes. Op die briefjes stond dan een gerecht zoals gepofte aardappelen en dan kon je 4 ingrediënten aankruisen die je daarop wilde hebben, en dan hadden alle verschillende gerechten andere kleuren. Daarnaast dronken we spritzer dit is een een drankje wat veel weg heeft van prosecco, maar het is witte wijn met bubbeltjes water, en sturm dit is een drank die lijkt op appelsap qua smaak al hoewel onze buddy het stroperige wijn noemde (daarom leek het ons eerst niet lekker). Sturm word maar ongeveer 2 maanden gedronken in augustus tot en met september, dit ligt eraan dat de druiven dan geoogst worden. Het word ook in de winkel verkocht, de flessen sturm staan altijd open, door de prik kan de fles anders ontploffen, het is ook sterk afgeraden om het op de fiets te vervoeren. Na nog een theetje na te hebben gedaan zijn we allemaal weer naar huis vertrokken en ik met het openbaar vervoer waar ik tijdens het mario karten een goede app voor had gekregen van een van de flatgenootjes (want google maps werkt hier niet voor het ov). Na die lange dag had ik het de volgende ochtend rustig aan gedaan en ben ik pas rond de middag naar de stad gegaan voor de registratie. Hierna kon ik meteen door naar de volgende welkomsactiviteit dit keer van de universiteit, hier heb ik vele erasmus studenten leren kennen en leek het alsof corona niet meer bestond. Iedereen mocht daar zonder masker in na het laten zien van de vaccinaties. Vervolgens zijn we met zijn allen naar een park gegaan, hebben lekker gepraat en zijn we na het eten de stad in gegaan. De stad was erg mooi snachts veel huizen zijn hier verlicht en het geeft een beetje een dromerige sfeer. Het was ook erg druk, alle terrassen zaten redelijk vol. Aangezien ik terug moest met het openbaar vervoer ben ik niet te lang gebleven, bovendien had ik in het weekend ook weer veel te doen. De volgende dag stond namelijk de ikea op het programma ik had een extra kussen nodig en matras beschermers en nog vele andere dingen, eerder had ik een canadees meisje Erika ontmoet buiten de flat die hier ook zou intrekken en wel graag mee wilden. Dus we gingen met zijn tweeën een uur onderweg voor 8 km afstand in totaal zowel lopend als met de bus...  Daar eenmaal aangekomen hadden we zo'n honger dat we eerst wat zijn gaan eten bij het ikea restaurant. Wat ik wel leuk vond is dat ze bij de ikea cafe alleen bijvul voor allemaal verschillende soorten smaken bubbeltjes water hebben, en groene ice tea, geen cola of fanta of wat je normaal ziet. Na een uur rond gedwaald te hebben en meerdere malen geprobeerd hebben om te vragen wat we zochten (iedereen sprak snel duits en geen engels) hebben we toch alles gevonden. Hierna zijn we gesplitst en was ik naar de grote sport winkel die daarnaast zat gegaan, ik wilde nog een winterjas en sinds het zover weg was ben ik alvast gegaan. Ze hadden alleen hele dure jassen omdat het niet het seizoen voor winterspor was, wat pas oktober / november begint. Aangezien ik alleen een dik vest heb en het hier snachts best koud kan worden vond ik dit wel jammer. Uiteindelijk ben ik nog naar een grote supermarkt gegaan voor wat eten wat ik al een tijd zocht, daar had ik curry paste gevonden , maar nog geen ketjap en ook glutenvrij brood is niet te vinden. Na wat planten als aankleding voor mijn kamer bij de obi (een soort intratuin/bouwmarkt)  gekocht te hebben was het weer tijd voor de lange terug rit en een boekje lezen in de hangmat. Vervolgens kon ik die avond ook nog het eerste belletje naar Apeldoorn maken. Die volgende dag zou ik met de erasmus groep gaan wandelen maar ik had geen reactie gehad en was zelf op pad gegaan naar Grambach, daar lag een mooi natuurgebied en was maar 40 minuten met de bus. De wandeling was erg mooi maar niet erg duidelijk hoe die liep, ik kwam op een gegeven moment uit een weg waar ik blijkbaar niet in gemogen had (die weg was wel erg mooi met hertjes). Ik had een uitgebreide lunch bij een appelboom, die appels op mijn picknick kleed liet vallen. Na wat appels geplukt en geraapt te hebben ben ik weer doorgelopen en was ik na drie uurtjes weer terug. De bus ging alleen maar elk uur en had ik net gemist, gelukkig had ik een ereader mee. Wat wel erg jammer was is dat uiteindelijk bleek dat de groep wel was gaan wandelen maar niet hadden vermeld waar of wanneer. Toch was het een lekkere mooie rustige dag. Die maandag begon mijn cursus, en ondanks dat het niveau laag was, was het een erg leuke cursus. Het was een lerares die goed wist om te gaan met online lessen en maakte er erg gezellig lessen van. Aan het eind ben ik een niveau omhoog geplaatst aangezien ik alles van die cursus al wist. Die middag was erg rustig en heb ik een boekje gelezen en die avond voor het eerst gebruik gemaakt van de fitness ruimte. Dat mag officieel niet door corona maar ik was niet de enige, Lucas een Oostenrijks flatgenootje was daar ook die alle fitness apparatuur graag aan mij wilde uitleggen. Uiteindelijk werd het een erg gezellige avond en heb ik er een Duits docent bij en hij een Nederlands docent. Vandaag had ik ook weer een duits cursus alleen jammer genoeg was deze leraar minder goed, ze leesde de vragen voor en dat was het wel. Wel had ik een aardige mede cursist ontmoet waar ik ook direct vanavond mee had afgesproken. Maar eerst had ik nog een duitsboek te zoeken in de stad wat jammer genoeg niet gelukt was. Wel was ik voor iets totaal anders wel geslaagd, namelijk een cobertje bij een tweede handswinkel, in de tweedehands winkels hebben ze hier voornamelijk dure merken en hele goede kleding (dat is in Nederland wel vaak anders). Na een heerlijke studie avond in het park met Vojtech waar we opgegeten werden door de muggen en telkens bevraagt werden door zwervers, kom ik aan het einde van mijn verhaal wat ontzettend lang is geworden (Sorry :) ). Het is hier trouwens heerlijk weer een standaard 25 graden, waardoor ik hier regelmatig in de hangmat in de tuin een boekje kan lezen.

1. Sandra:
    7 september 2021
    Zo te lezen ben je al helemaal ingeburgerd, als je al colbertjes aan het shoppen bent in een 2e hands kleding zaak! En goed bezig met duits leren, ik ben benieuwd hoe je niveau over een half jaar is! Veel plezier!
  2. Miranda:
    8 september 2021
    Over een paar weken droom je vast in het Duits 😉
    Geniet van deze ervaring!
  3. Joost:
    8 september 2021
    Leuk verhaal weer, wel jammer dat de sturm periode afgelopen is als we langs komen (iets nieuws 😀). Fijn dat je al wat mensen leert kennen daar.
  4. Nynke:
    10 september 2021
    Misschien kan ik net aan het einde nog wel een sturm scoren, maar het is maar 4 dagen houdbaar, dus bewaren word hem ook niet...
  5. Birgit:
    11 september 2021
    Klinkt allemaal erg leuk en gezellig. Fijn dat je op pad kunt met studiegenootjes.
    We drinken vanavond een Grüner Veltliner om ook een beetje in Oostenrijkse sferen te komen. Plezier! Benieuwd naar het colbertje wat je hebt gescoord ;-)