Eerste dagje Graz

1 september 2021 - Graz, Oostenrijk

Zoals vele van jullie weten ben ik de 30ste van augustus alweer 2 dagen geleden vertrokken uit Nederland. Na een uitgebreid afscheidscommitee ben ik begonnen aan een 15 uur durende treinreis. Dit was een nachttrein van Arnhem naar wenen, hier ben ik echter wel eerder uitgestapt. In de nachttrein had ik samen met Jari (inmiddels oudhuisgenootje) een coupe geboekt. Ondanks dat we de coupe niet hoefde te delen was het slapen lastig, de stoelen waren geen perfect bedje en er was veel geluid en licht. Na een korte nacht kwamen we aan in Linz, hier heb ik Jari achtergelaten in de trein en stapte ik over op een 3 uur durende rit naar Graz. Dit was de snelste rit die er te verkrijgen was en stopte maar op iets van 5 tussen stations. Na daar een beetje bij geslapen te hebben werd ik vanaf het station door de huisbaas opgehaald (erg fijn met die zware tassen!). Van hem kreeg ik een rondleiding door het huis en kreeg ik de sleutels, al het papier werk kon wel wachten volgens hem dus ben ik de rest van de huisgenootjes gaan zoeken. Aangezien het college jaar hier pas 1 oktober begint waren er maar weinig thuis. Ik zit zelf in een appartement op de tweede verdieping, in het appartement wonen 9 andere alleen is er nog maar 1 iemand. We zijn samen naar de supermarkt geweest en heeft mij wat uitgelegd hoe het huis in elkaar zat. Er komt hier 2 keer per week een schoonmaker langs! Ze verontschuldigde zich nog dat het niet zo netjes was, alleen naar mijn beleving is het veel schoner dan het gemiddelde studentenhuis wat ik in Enschede tegen ben gekomen. Daarna ben ik een rondje door het huis gaan maken, het schijnt hier zo te zijn dat er alleen maar vrouwen of mannen appartementen zijn. Dit heeft te maken met dat het hier best christelijk is. Het staat ook op de lijst van aanwezigheden in mijn gehuurde kamer dat naast bed en matrass etc een kruis aan de muur hangt. De grootste woonkamer zit in het mannelijke appartement en daar heb ik uiteindelijk de rest van de middag doorgebracht met alle flatgenootjes die thuis waren. Aangezien ik niet zoveel geslapen had en ze hier een spaans ritme hebben, ben ik voor hun begrippen vroeg gaan eten ( acht uur savonds) en heb ik me teruggetrokken in mijn kamertje. De dag erop was het tijd om de stad Graz te gaan bezoeken, aangezien je hier geen kaartjes in de bus kan kopen en de online site eruit lag ben ik lopend gegaan, dit was ongeveer een half uurtje naar het centrum. Ik moest mijn hier namelijk registreren als wonende in Graz, dit was nog niet zo makkelijk. Na 2 verschillende gebouwen afgegaan te zijn kwam ik bij het politie bureau uit, zij gaven mij uiteindelijk een nummer wat ik de volgende dag maar moest gaan bellen. Wel kreeg ik het voor elkaar een kaart voor het openbaar vervoer in de gemeente te regelen, nu kan ik voor 6 maanden overal naartoe reizen. Het enige probleem is dat hier nergens kaarten zijn van waar busstations liggen en welke lijnen je moet hebben. Ik ben er nog niet uit hoe ze hier achter komen welke bus ze moeten nemen, maar dat komt vast nog. Uiteindelijk hebben wat aardige oostenrijkers mij geholpen de juiste bus te vinden. Er stond noch veel meer op het lijstje om te halen en vinden, maar dat moet nog maar even wachten. Komende week beginnen mijn duitsmondelingen en mijn duitscursus. Het plan is om een wekelijkse update te geven van mijn reis hier in oostenrijk, dus tot volgende week.

1. Kim:
    1 september 2021
    Leuk, het klinkt alsof je red-je-in-het-buitenland skills al redelijk op de proef zijn gesteld. Veel plezier met settelen en de stad leren kennen!
  2. Joost:
    1 september 2021
    Leuk verhaal, lijkt me zeker niet makkelijk alles zelf te moeten uitzoeken, maar dat gaat vast lukken. Ik neem aan dat je huisgenoten wel een tipje van de sluier kunnen oplichten om de juiste bussen te vinden😉
  3. Birgit:
    1 september 2021
    Klinkt al als een avontuurlijk begin. En heerlijk opstarten in een nu nog rustig studentencomplex. Plezier met de Duitse lessen. Volgende blog verwacht ik in het Duits ;-)
  4. Sandra:
    1 september 2021
    Wat leuk om je eerste reisverhaal te lezen! Je kunt je al prima redden. Ga je nog een fiets kopen? Of toch maar alles uitpuzzelen met de bus? Fijn dat je al wat mensen kent! Wordt vast heel leuk! Ik verheug me al op je volgende verhaal.
  5. Miranda:
    1 september 2021
    Leuk om je belevenissen te kunnen volgen Nynke. Wat een mooi avontuur. De stad leer je vast snel kennen