De alpen in!

15 oktober 2021 - Tamsweg, Oostenrijk

Ja dit weekend was het dan toch eindelijk tijd voor een lange bergwandeling, we vertrokken al vrijdagmiddag waar ik mijn lecture online in de auto kon volgen (soms is zijn er ook voordelen van corona), naar het stadje Tamsweg. Hier woont de vriend van Anne Sofie en daar zouden we dit weekend verblijven. Het was zo'n twee en een half uur rijden plus nog wat extra aangezien we verkeerd reden. We kwamen er al vroeg in de middag aan, waardoor we alle tijd hadden om uitgebreid boodschappen te doen en te shoppen in dit kleine plaatsje. De eerste stop was de DM, dit is een soort drogist waar ze ook heel veel glutenvrij eten hadden, aangezien wij allen glutenvrij moesten eten (wat een toeval) hebben we hier heel wat voedsel ingeslagen. Alle verschillende koekjes en cakejes die we wilde proberen. Anne Sofie wist een goed recept voor glutenvrij brood dus hadden ook daar de boodschappen voor ingeslagen. Deze avond zouden we een Fins gerecht eten, athans het werd daar veel gegeten maar het is pasta dus meer italiaans. Dit was een heel blok feta in de oven met tomaatjes en dat was de saus, dat deden we dan samen met de pasta en klaar! Ook zijn we nog naar de intersport geweest, buiten het touristen seizoen was daar veel in de uitverkoop, zo heeft Kielo hike schoenen gekocht, die zouden we de volgende dag echt nodig hebben... En ook winterjassen en broeken waren hier maar 50 euro, jammer genoeg had ik er net een gehaald. Hierna zijn we het brood voor de volgende dag gaan maken en gingen we een disney film kijken. Al met al een zeer relaxte dag. De volgende dag gingen we na een ontbijt van net gebakken brood op weg naar onze eerste wandeling naar de Twenger almsee. Na een wandeling die ons door een rivier en heel veel sneeuw leiden kwamen we bij het meer aan, hier volgende we een route over de berg toppen naar nog een tweede meer. Het meer weerspiegelde de lucht wat een prachtig beeld gaf, en het feit dat het helemaal uitgestorven was daar maakte het nog mooier. Dit maakte het ook het perfecte lunch plekje, met mijn nieuwe skiibroek aan in de sneeuw. Toen we over de toppen liepen moest ik sommige stukjes toch wel even slikken, het was namelijk best wel hoog maar zeker de moeite waard! Hier keken we uit over alle besneeuwde bergen aan de andere kanten en de meren onder ons. Het kwam zeker in het lijstje van een van de mooiste wandelingen! Uitgeput thuis gekomen bleek dat ons goede plan van pizza halen niet ging werken, de bediening was chagerijnig en deden volgens hun niet aan afhalen (stond wel online :( ) dus op naar een deens en fins kerstrecept op onze zaterdag avond, rijstenpap met kaneel. Het werd mij niet toegestaan hier rozijnen door heen te doen wat dat kon echt niet volgens hun. Aangezien we allemaal best uitgeput waren gingen we na het uitzoeken van de volgende wandeling slapen. De volgende ochtend begonnen we toch wat eerder, we gingen vandaag ook al weer terug naar Graz. Dus op naar de Wildsee, hier lag zelfs meer sneeuw dan de vorige wandeling, wel 10 cm overal! Na bijna aangevallen te worden door lama's gingen we richting het meer. Toen we boven aan bij het meer waren kwam er echter mist op zetten en moesten we snel terug. Naar beneden had ik nu minder moeite mee dan de vorige keer, ik ging namelijk lekker op mijn kont over het sneeuw naar beneden. Er zat namelijk best een afgrond naast het pad, en dit vond ik toch wel wat relaxter gleiden over de sneeuw. Na de afdaling gingen we opzoek naar de waterval en volgende we een zogenaamd 'pad' volgens google maps, dit eindigte bij de rand van een afgrond in plaats van bij de waterval dus moesten we helemaal terug naar een alm. Vandaar kwamen we bij het gewone pad naar beneden wel een bordje van de waterval tegen, die we toen maar zijn gaan volgen. De waterval was best groot, en er liep een pad achterlangs waar we met trappen weer naar boven konden. Gedeeltes waren paden met vasthoud lijnen die vast gemaakt waren in rotsen, aangezien het door het water best glad was. Het grootste deel ging best goed, al vond ik sommige delen van de trap best een beetje eng. Het engste stukje was een deel waar de lijnen los zaten aangezien er wat stenen gevallen waren, hier wilde we dan ook snel weg. Eenmaal boven was ik blij van dat pad af te zijn, maar mooi was het wel. Aangezien ik nog steeds in ski kleding liep terwijl het beneden de berg best warm was dampte ik toen ik mijzelf er uit bevrijden. Toen deden we een nieuwe poging in Tamsweg naar de pizzeria te gaan, maar zonder geluk. Dus besloten we met wat snacks gewoon terug te rijden naar Graz. We kwamen rond 9 uur weer thuis en na een belletje naar huis en avond eten ben ik dan ook snel in bed gekropen. De volgende dag zou ik weer college hebben en moest ik dus weer vroeg op. Dit was weer is een wasdag dus was niet erg interesant, ook de dinsdag had ik veel colleges en ben ik na het zwemmen ook weer lekker in bed gekropen. Het weekend was namelijk best vermoeiend geweest. Maar woensdag had ik weer een interessante dag, ik ben dan namelijk smiddags vrij en ben toen samen met Kielo en Anne Sofie gaan bolderen. Dit is indoor klimmen tot een hoogte van ongeveer 5 meter. Aangezien ik best een beetje hoogte vrees te hebben klom ik telkens omhoog en naar beneden, maar bij de wanden die onder een hoek stonden was dit geen optie. Hier moest ik dus wel springen, dit bezorgte mij best wat paniek, maar ik heb het gedaan! Na ruim 3 uur bolderen, waar Anne Sofie best goed in bleek te zijn ( was ook haar eerste keer), Kielo kon het al dus was soort van onze guide, waren wij geheel uitgeput. Onze handen deden pijn van de grips waar je aan omhoog klimt en onze armen waren uitgeput, na nog wat gestretcht was het dus tijd voor mijn zumba les. Ja heel goed gepland ;). Dit was eigenlijk helemaal niet inspannend en viel best wel tegen, dus had ik besloten daarmee te gaan stoppen. De volgende dag was het weer college tijd met een studie sessie in de bibliotheek samen met Sunniva. Hierna zou ik samen met Kielo en Anne Sofie gaan eten, we gingen zelf tortillas maken inclusief vulling. Op onze weg terug van Tamsweg hadden we namelijk veel disney geluisterd en wilde daarom samen Moana kijken. Na een heerlijk, erg vullend eten zijn we naar de home bios geweest ( Anne Sofie had een beamer in de woonkamer dus echte bios ervaring!) en genoten we van Moana. Het was inmiddels best koud geworden en moesten daarom in de kou terug naar huis fietsen. De vrijdag heb ik groten deels vrij, deze keer was het tijd om naar de lidl te gaan en nog wat belletjes naar Nederland te maken. Na vanavond Mario Kart komen morgen mijn ouders en zus deze kant op, waar ik heel veel zin in heb!