Oostenrijks feesten

23 september 2021 - Graz, Oostenrijk

Vrijdag begon mijn dag weer als gewoonlijk met de duits cursus, deze middag was echter de city tour. Hier zouden we alle bezienswaardigheden van Graz te zien krijgen. Ondanks dat ik er al 2 weken was en al best vaak de stad in geweest waren kwam ik veel nieuws te weten. Het ging over de geschiedenis van de stad, en we kregen een aantal mooie hofjes te zien. De meeste hofjes hadden vroeger een open tuin en waren grote deels stallen, waar de mensen hun eigen eten verbouwde. Dit is echter veranderd toen er meer mensen waren komen wonen en toen werden ze bestraat en werden de hofen omgebouwd. Na een borreltje in de stad met natuurlijk sturm, ben ik lekker gaan avond eten , waarna ik om tien uur vertrokken naar een pre-party, er was namelijk een studentenflat wat een groot feest gaf, wat echter pas om 1 uur begon. Dus ging ik op weg naar mijn pre-party. Dit was in een woonkamer van een studenten appartement van zo'n 12 vierkante meter. En er waren rond de 20 man, dus erg corona proof was het niet. Met een JBL boxje hadden we er toch een leuk feest van gemaakt, af ent toe ook nog naar de sterren gekeken vanaf het balkon.  Ik stond een groot deel van de avond met een paar Tsjechen, die mij lang overhaalde om hun Tsjechische super lekkere wodka die ze mee genomen hadden van thuis uit te proberen. Uit eindelijk gaf ik het op en probeerde ik het, maar lekker vond ik het toch niet, wat ik ook niet verwacht had. Dus de rest van de avond heb ik het bij mijn lievelingsdrankje hier in Oostenrijk gehouden, de sturm. Rond 1 uur stonden we allemaal klaar te vertrekken en bleek het feest afgeblazen, en zijn we naar een bar in de buurt gegaan. Na een avond te dansen en te feesten was ik om drie uur weer thuis. Uiteindelijk bleek het feest niet afgeblazen, maar was het te druk en hadden ze dit naar de groepsapps gestuurd om te zorgen dat het niet nog drukker werd. De volgende ochtend had ik uitgeslapen, en begon ik daarna aan mijn boodschappen ronden. Ik was ook van plan een Oostenrijkse dirndl te score voor de volgende dag. Dus begon ik met verschillende kringlopen af te gaan, en uiteindelijk had ik raak een kringloop met 2 rekken vol! Hier had ik de mooiste uitgezocht en ook nog een rokje gescoord. Na boodschappen gedaan te hebben bleek mijn band lek en moest ik terug naar huis lopen. Ik had daarna zelf vegan gehakt gemaakt die erg goed gelukt was. De volgende dag was het tijd voor het Oostenrijkse festival, en vertrok ik in de ochtend van huis. Meteen het eerste hofje had ik raak en was een erg leuk bandje aan het spelen, ik kreeg hier ook een soort brood hart wat je om je hals hoorde te hangen, dat deden alle Oostenrijkers ook dus dan doe je dat ook maar. Daarna ging ik lunchen met falafel, wat je hier erg veel kan halen. En was het tijd om hofjes af te struinen, ik heb daar een groot orkest gezien, een modeshow met beschrijving van bijzondere traditionele kledij, overvolle pleinen met mensen in Lederhose en Dirndls die aan de sturm zaten. Toen ging ik naar mijn vriendengroep waar we nog een tijd mee rond gedwaald hebben en ik uiteindelijk met een pakistaanse jongen naar alle andere pleinen ging. We gingen eerst naar typisch oostenrijkse dans, en daarna naar alle  hofen die ik nog niet gehad had, er waren er 9 in de stad. Maar het laatste hofje was wel het leukst hier speelde een jagersband, en aangezien ik niet zo'n goede klik had met de pakistaanse jongen stond ik vooraan. Ik stond hier naast een oostenrijkse vrouw, en op een gegeven moment begon ze in het duits te praten en na mijn duitscursus kon ik het gewoon verstaan! Dus na een beetje moeilijk duits gesprek had ze mij op de hoogte gebracht van alle betekenissen van de Oostenrijkse liedjes, zo was er een lied over het najagen van de dames die kwamen kijken, en een lied over een man die na een nacht naar de bar geweest was aan zijn 'oude' vrouw vroeg om zijn schoenen uit te trekken, wat natuurlijk echt niet kon. Ze bleek ook de band te kennen, dus in de pauze kwamen ze naar haar toe en kon ik ze ontmoeten, waarna ik met ze op de foto was geweest. Ze vond dat ik erg goed duits sprak! Na nog een stuk van de optreden gingen we naar het grote plein waar een grotere groep erasmus studenten zich verzameld had. Daar zijn we een spel gaan spelen, namelijk je moest met de smalle kant van een hamer een spijker in een blok hout slaan. De hamer gaf je door en je mocht elke keer een keer proberen, waarbij de hamer voor je sloeg aan de zijkant van het hout moest houden. Waardoor je dus niet echt kon mikken. Na dit spel begon het te mieseren en was alles wel afgelopen en ging ik naar huis. De volgende dag was het bij de cursus weer lekker rustig, en heb ik de middag veel gedaan maar geen idee meer wat. In de avond had ik meer eerste online meeting over mijn duits presentatie wat ik deze donderdag moest houden. De dinsdag had ik een best drukke dag namelijk ik moest na mijn cursus mijn bandplakken en dan naar een meeting met de begeleider van mijn studierichting. En de volgende dag was ook cursus gerelateerd, toen hadden we namelijk de middag er voor uitgetrokken om de presentatie te maken. Aangezien ik eerst verwacht had dat we het wel in een uurtje zouden kunnen vond ik het erg jammer dat het een middag duurde. Maar ik zat met spanjaarden en zij wilde er liever de tijd voor nemen want ze hadden toch wel tijd. Dus dat vulde uiteindelijk mijn gehele dag. En vandaag was dan de presentatie van wel 10 minuten waar we de hele middag voor geoefend hadden, en die ging best wel goed. Ondanks het oefenen deden ze toch iets totaal anders dan afgesproken, maar ja... Vanmiddag had ik de tijd om heel veel dingen te regelen ik ga namelijk naar wenen, en ik moest nog een kortingskaart regelen voor de trein. En ook vele andere dingen zoals mailtjes sturen en mij opgeven voor een sport cursus. Ik ga hier zumba en water earobics doen. Je moest op specifieken tijden aanmelden en alles was binnen een seconde weg, maar ik heb wat kunnen scoren. Na mijn duitseindtoets morgen ga ik dus lekker een weekend naar wenen!

1. Sandra:
    23 september 2021
    Wat heb je weer veel leuke dingen gedaan deze week! En dat je goed duits spreek is wel een compliment zeg! Veel plezier in Wenen!
  2. Joost:
    23 september 2021
    Lekker bezig, volgens mij hebben wij dadelijk een prima gids in Graz😀
  3. Ria de vos:
    24 september 2021
    Gute morgen fraulein,wir gate es mit eihne,sie habe viel spass in OSTEREICH .
    Ik vind het leuk,,wat je toch allemaal regelmaat een avontuur.En nog wat...
    Wat een leuk kleurtje heeft je fiets !!
  4. Birgit:
    26 september 2021
    Klinkt weer heel erg leuk, jaloers ;-) Leuke foto trouwens in dirndl jurk met jagersband!