Morning Sammy!

6 december 2021 - Tamsweg, Oostenrijk

Na lange tijd weer een update uit het winterse oostenrijk, want eindelijk begint het net sneeuw! Aangezien ik dit weekend mijn master keuze moest maken en veel te studeren had heb ik niet heel veel gedaan, maar ik en Nicole (buurmeisje) hebben een hele grote sneeuw pop gemaakt, genaamd Sammy. Er was namelijk een laag van 5 cm gevallen wat erg veel is voor Graz. Aangezien hij zo groot was moesten we een plank gebruiken om zijn buik op zijn benen te krijgen, want we kregen hem tillend nog geen  cm omhoog. Na deze ochtend activiteit moest ik nog weer meer leren ... Deze week heb ik naast het weekend alleen maar regen gezien. Maar vanaf woensdag had ik weer veel dingen gepland. Ik en Anne Sofie hadden namelijk weer een van onze film avondjes gepland en deze keer met een kerst film. En ook de volgende avond stond in kerst thema namelijk een grote glazen beeldhouwwerk in het centrum bekijken. De kerststal van ijs en de vele kerstlichtjes gaven ons erg veel zin in de kerst tijd. En daarom besloten we het weekend ook in kerststijl door te gaan brengen, met elke avond een kerst film. We zijn daarvoor naar Tamsweg gegaan daar zou veel sneeuw liggen, wat ook zeker zo was er lag al zo'n 20 cm en daar is zondag zo'n 30 cm bij gekomen. De eerste avond was het heel helder en om zijn we erop uit gegaan om sterren te gaan kijken bij maar liefst min 18 graden. Maar het was zeker de kou waard, erg veel sterrenbeelden kunnen ontdekken en zelfs twee vallende sterren gezien! Waarvan 1 zo vel was dat Anne Sofie het een eng vond. De zaterdag was  mijn eerste dag op skiis, anne sofie had alles voor skiien en zijn met haar skiispullen en een slee de bergen op gegaan.  De piste waren nog niet officieel open, maar we konden op een klein stukje wel al wat oefenen met skiien en de berg afgaan met de slee. Op sommige stukken was de sneeuw alleen meer dan een halve meter en was dat zelfs voor de slee te hoog. Na een avond vol kerstfilms met popcorn zijn we skii spullen gaan shoppen online. Die hebben we de volgende dag opgehaald bij iemand in het dorp en kon ook ik met volledige skii uitrusting de piste af. De volgende dag gingen we naar een kleine piste in Zederhaus, deze was zo'n 500 meter, maar ik heb er met 1 ritje al 1.5 uur over gedaan, aangezien ik het grootste deel in de sneeuw lag... Maar de kinderen die voornamelijk daar naar beneden gingen vonden het wel interessant en we werden dan ook vaak aangestaard. Er waren met name twee meisjes die het erg leuk vonden om voor mij stil te staan en te gaan kijken, maar aangezien ik geen controle had over de skiis moest ik dan vaak vallen als ik ze niet wilde aanskiien. We kwamen er ook achter dat mijn ski's niet afklikte aangezien ik een val had gemaakt die niet zo prettig was. Om jullie mee te laten genieten van mijn eerste pogingen in skiien heeft Martin die mee was op de snowboard nog wat filmpjes gemaakt.  We hadden ze laten stellen bij de skilift en hadden besloten er thuis zelf ook nog is naar te kijken. Bleek dat ze maar 1 kant van de binding aangepast hadden waardoor ze niet zouden gaan losklikken... Uiteindelijk kwamen we er ook achter dat ik skiis heb die zorgen dat je extra snel gaat wat het wel iets lastiger maakt. De volgende dag was het plan om in obertaueren te gaan skiien, amar eenmaal daar aangekomen was het zo hard aan het sneeuwen dat het een soort dichte mist was. Als we de auto deuren opende dan werden we in de auto al besneeuwd en na een korte wandeling buiten waren we wit van de sneeuw en zijn we maar terug gegaan en door een klein dorpje een wandeling gemaakt. Na nog wat eten ging op weer richting Graz. Waar ik nu in de auto zit met 3 oostenrijkse studenten. Hier kan je makkelijk via facebook een lift regelen wat ik dan ook heb gedaan. Maar om eerlijk te zijn staat de oostenrijkse rijstijl over de kleine bergweggentjes mij toch niet zo aan. Zelfs met de sneeuw razen ze eroverheen. Dit betekent wel dat ik redelijk optijd terug ga zijn, na een indrukwekkend weekend.

1. Joost:
    6 december 2021
    Leuk, je eerste kennismaking met skiën, je bent nu al meer ervaren dan ik😉. Veel plezier
  2. Sandra:
    6 december 2021
    Wat leuk dat je kunt skieen! En dan ook nog een dik pak! Dat belooft wat voor de komende weken! Veel plezier, en doe voorzichtig!
  3. Kim:
    7 december 2021
    Nog een aantal weekenden en je kunt meedoen aan de Olympische spelen!
  4. Birgit:
    10 december 2021
    Ziet er heerlijk uit, met zo’n mooie outfit in de sneeuw. Krijg je wel een kerstgevoel van :-)