Laatste weekje zon

16 september 2021 - Graz, Oostenrijk

De afgelopen week was het heerlijk weer en vandaar dat ik vandaag pas schrijf, dit is de eerste dag met regen en is het dus niet meer zo lekker om buiten met mensen af te spreken. De eerste dag Woensdag was sochtends weer tijd voor mijn duits cursus. Door de gebrekkige communicatie hier is moest ik daarna racen om nog mijn international awareness event bij te wonen. Hier willen ze je op de verschillende culturen attent maken in de erasmus groepen. Het was wel leuk om meerdere mensen te leren kennen, maar erg leerzaam was het niet. Vervolgens was het tijd voor mijn eerste ESN activiteit, dat is een groep die bijeenkomsten organiseerd voor exchange studenten. Na eerst wat eten afgehaald te hebben bij een thais afhaal barretje in de stad, gingen we op weg naar het stadspark. Ik had het scherpste gerecht uitgekozen, maar nog steeds was het niet pittig. Oostenrijkers doen niet aan scherp eten, wat me ook al wel opgevallen was in de supermarkten. Dit heb ik toen in het stadspark opgegeten, waar rond de 100 mensen bijeen waren gekomen voor de eerste ESN activiteit. Ik heb zoveel mensen ontmoet, dat namen onthouden erg lastig werd en je eigenlijk niemand echt leert kennen. De volgende dag was ik in mijn duits cursus weer een niveau omhoog geplaatst, ik had dit aangevraagd aangezien ik de lesgeef methode van de vorige lerares erg vervelend vond en niet echt wat leerde. Meteen na de ochtend wist ik dat ik in deze cursus zou blijven, ik had al meer geleerd dan de afgelopen drie dagen bij elkaar. Vervolgens ging ik vroeg eten, ik had bedacht om kaiserschmarrn te maken, er was alleen iets mis gegaan... In het huis hadden ze een enorme pot suiker staan die ik vrolijk gebruikt had, alleen het bleek zout te zijn... Na het nogmaals te maken waren ze best oke gelukt, en was het tijd voor mijn stadstour met een echte local. Ik had Lukas een flatgenootje ontmoet in de fitness ruimte, en we zouden samen gaan wandelen door de stad. Uiteindelijk zijn we de Schlossberg, een 350 meter hoge berg in het centrum van Graz, opgelopen. Hier had je een prachtig uitzicht en hebben we van een mooie zonsondergang genoten. We hadden hier uitzicht op een gebouw genaamd de friendly alien, dit laat allemaal getallen zien waar blijkbaar zelfs de locals geen flauw idee van hebben wat het betekent. We wilden graag met een glijbaan, die door de berg heen gaat, naar beneden, helaas was deze al gesloten. Maar we hebben een mooie wandelroute terug kunnen maken, het was alleen wel een beetje donker. Vrijdag was mijn eerste wasdag, ik had veel te doen want ik zou het weekend weg gaan. En met het mooie weer had ik maar 1 korte broek, dus moest ik wassen. De middag had ik een hut geregeld voor het weekend, want ik ging met Tjalling een 2 daagse wandeling door de bergen heen maken. Ik ging ook nog opzoek naar een fiets, bij de tweedehands fietsenwinkel, maar zonder succes de goedkoopste fiets was al 200 euro. Na nog (veel te veel) boodschappen gedaan te hebben voor onze tocht en de tassen ingepakt te hebben maakte we een korte nacht. De trein reed maar een keer per twee uur en we stonden om 8 uur klaar op het station. In de trein hadden we volgens instructies van de berghut naar GustBus gebeld, dit is een bus die je kan bellen als je naar een plek moet zonder OV er zijn ophaal en wegbrengpunten door heel Oostenrijk en is om het land beter bereikbaar te maken. Na in het plaatsje vele kaartjes van het gebied gescoord te hebben (Mama ik begin op jouw te lijken :) ) wachten we op onze GustBus. We werden uiteindelijk opgehaald door een porsch, wat blijkbaar dienst deed als bus, voor maar 3 euro pp waren we de berg op gebracht in 20 minuten. Onze wandeling was erg mooi het liep over de zijkant van een berg en had prachtig uitzicht. Ook kwamen we langs een stuk of 10 mierenhopen van een meter hoog, vele koeien en een kudde wilde paarden. Na twee en half uur kwamen we bij onze hut, die tegenover een schattig kerkje lag. Na de bagage gedropt te hebben maakte we nog een uurtje een wandeling de bergtop op. Dit had een echt panorama view en konden we erg ver kijken, maar we konden ook de aankomende onweer horen, dus zijn we na een korte pauze snel afgedaald. Tijdens ons avondeten, wat voor mij polenta (een soort mais brood maar dan heel vet)  was, konden we ook ons mooie uitzicht nog zien. Sterren kijken zat er helaas niet in, het was al gaan regenen. Maar binnen was het erg gezellig, we waren regenwormen aan het spelen, en we hoorde alleen maar onverstaanbaar Oostenrijks dialect om ons heen (heerlijk vakantie gevoel). Om half 10 was ik al doodop en ging ik richting bed, we sliepen in de lager. Dit was een kamer met 27 bedden, waar sommige voor 4 personen. Gelukkig waren we daar maar met zijn vijven, want er waren 27 dekens en geen verwarming. Uit eindelijk heb ik met 6 dekens geslapen en in mijn hoeslaken (hier moet je overal een hutte slaapzak hebben, maar die had ik natuurlijk niet). Uiteindelijk heb ik heerlijk geslapen, en na een ontbijt met polenta zijn we weer vertrokken. Het was volgens de huteigenaren 7 uur lopen naar het treinstation, dus begonnen we vroeg. We daalden de andere kant de berg af en waren uiteindelijk al met 5 uurtjes weer terug. Uitgeput zijn we in de trein geploft en waren we weer lekker thuis. Die maandag had ik enorm veel spierpijn en was ik best moe, ik had dan ook niet veel gedaan en was stiekem blij dat de cursus nog online was. Wel had ik nog een of ander spel gespeeld in de communal area, waar ik weer wat nieuwe huisgenoten had ontmoet. Maandag tot woensdag had ik ook een orientation sessie in de middag, wat niet heel interessant meer was. Ze legde namelijk uit hoe ik mij moest registreren in Graz, wat ik al helemaal zelf uitgezocht had... Dinsdag was niet veel anders, wel had ik die avond mijn eerste drumles gedaan met youtube als leraar en pasjes als drumsticks, ik wilde in eerste instantie gaan sporten maar de fitness ruimte zat opslot. Maar woensdag was dan eindelijk tijd voor mijn eerste offline cursus dag waar ik meteen een tussentijdse toets had, wat erg fijn was en toch wel een stuk leuker. Daarna zijn we nog in het park geweest en heb ik een glutenallergie maatje gevonden. Vervolgens ben ik een half uur gaan reisen om mijn fiets op te halen, ik had er een gevonden! Hij is niet geweldig en ik had een slot zonder de code. Maar wonder boven wonder had ik dit 4 cijferige slot in een half uur gekraakt. Die avond was het ook weer tijd voor de volgende ESN activiteit, dit keer in een Ierse bar, waar het erg heet was binnen en je amper wat kon verstaan. Dus bleef ik lekker buiten, hier was een soort eigen feestje aan de gang met een buitenbar. Ook speelde ze een drank spel met een bal, maar met gebrek aan een voetbal gebruikte ze schoenen... Heel interessant gezicht om mensen buiten op straat met schoenen te zien gooien. Ook hier had ik weer veel mensen ontmoet, maar dit keer had ik het wat beperkt om mensen toch wat langer te kunnen spreken. Die donderdag was een groot deel van de cursus niet aanwezig, wat het wel lekker rustig maakte. Het is namelijk lastig te verstaan aangezien er een grote weg in de buurt zit en de ramen open moeten blijven. De middag ben ik in de stad geweest en heb ik door de stad gestruind. Aangezien ik het avond eten vaak afraffel had ik nu de tijd genomen om een lekkere pokebowl te maken. Hierbij had ik ook een interessante vleesvervanger, dit waren een soort gedroogde blokjes die ik in water moest weken en vervolgens opbakken, ze waren verrassend lekke. Toen kwam ik weer aan het einde van mijn week, nog een dagje en dan ga ik een weekend in met een echt Oostenrijks festival! Kortom veel klederdracht dit weekend.

Ps. Ik heb eindelijk normaal glutenvrij brood gevonden! Het is alleen wel aan de andere kant van de stad

1. Joost:
    17 september 2021
    Zo, lekker druk programma en goed aan het werken aan je internationale netwerk. Leuk zo’n wandeltocht, toch nog even genoten van de nazomer.👍
  2. Miranda:
    17 september 2021
    Ontzettend leuk om op afstand je verhalen mee te lezen. En wat doe je veel leuke dingen!!
  3. Sandra:
    17 september 2021
    Leuk om te lezen dat mijn kaarten en informatie verzamelwoede op jou is overgeslagen! En het klinkt allemaal als een groot avontuur. Leuk dat je gaat drummen! ( maar liever niet hier, ha, ha). En ik ben benieuwd of je op het oostenrijks festival ook leert jodelen!!
  4. Birgit:
    19 september 2021
    Klinkt allemaal erg leuk en gezellig. Leuke dingen doe je hoor. Heerlijk genieten van de mooie omgeving. Mooie foto’s. En ben benieuwd of je behalve het jodelen ook het traditionele dansen met lederhosen ziet. Thuis hadden we singletjes met Oostenrijkse muziek en probeerde ik dat wel ns na te doen, dat dansen en jodelen :-)
  5. Ria de vos:
    20 september 2021
    Hallo NYNKE,Zo te lezen begin je al aardig de Weg te vinden in de omgeving.
    En de ontmoetingen van mensen die overal vandaan komen.Ga zo door dan
    Mogen wij ook mee genieten !!!