De kalkalpen in met Arthur

7 januari 2022 - Windischgarsten, Oostenrijk

Net na het schrijven van het vorige reisverslag zijn we een wandeling gaan maken bij de Buchkogel, het was hier mooi uitzicht over Graz en lag ook nog een beetje sneeuw boven op de berg, waar Arthur erg naar uit had gekeken. Na de kerstviering kwam natuurlijk oud en nieuw, en deze keer was het oliebollen bakken ons toch wat moeilijk gemaakt zonder frituur of mogelijkheid om buiten te kunnen koken. Maar we hadden een oplossing, namelijk appelbeignets uit de oven. Daarbij moesten we ze eerst even bakken in een pan en daarna even na garen in de oven. En eerlijk gezegd waren ze erg goed gelukt lekker knapperig en van binnen lekker sompig. Natuurlijk hadden we daarnaast ook onze bananen flappen gemaakt, die ook erg goed gelukt waren. Voordat we dat hebben gedaan zijn we ook nog even een laatste wandeling gaan maken, deze keer bij schloss eggenberg waar ik al eerder was geweest. Het park daar zit namelijk vol met pauwen en het was even wat afwisseling met de stad en de kleine uitzicht puntjes over graz. Die avond hebben we lekker spelletjes gespeeld, alleen al snel zijn we de woonkamer uit gevlucht aangezien er een groep vrienden van een huisgenoot langs waren die erg graag de muziek lekker hard hadden. Na nog wat spelletjes in de kamer waren we ook al weer klaar voor 12 uur te vieren. Dit gingen we doen samen met Lukas en heel wat anderen. We zijn een stuk gewandeld naar een restaurant boven op een berg, dit was prive terrein maar dat leek de meeste oostenrijkers niet echt uit te maken. Het was er namelijk erg druk en er werd ook lekker gedanst op het terras. Het aftellen was alleen een beetje teleurstellend, namelijk we hoorde zwei, eins ergens zacht en toen was het blijkbaar al nieuw jaar. Het vuurwerk daarintegen was zeker niet teleurstellend, we konden het vuurwerk over de hele stad heen bekijken met daarboven een prachtige sterren hemel. Na een tijdje kijken vanaf de berg vonden we het ook wel koud worden en begonnen aan de terugweg. Het was sommige stukjes nog best glad aangezien het een soort klinkerpaatje was wat naar beneden liep met ook nog wat ijzel erop. Bij de haag met cadeautjes (Ja er hingen ingepakte dozen aan de haag, waar iedereen aan schudden om te kijken of er wat in zat) moesten we dan naar rechts en waren we al weer thuis. Na nog wat sterren te kijken was het al weer tijd om de eerste keer te slapen in 2022. Maar dat kon natuurlijk niet na het thuisfront gelukkig nieuwjaar te hebben gewenst, waar ik het goede voornemen had genomen om toch echt de blog weer wat beter bij te houden, en niet eens per 3 weken. Dus bij deze :) De volgende dag was het natuurlijk tijd om de overige appelbeignets op te smikkelen en een binnenhuis dagje ervan te maken. Aan het eind van de dag hebben we nog wel lekker creatief in de muziek kamer gedanst, maar ook gedrumd! Zie Nynke's goede drum kwaliteiten in de video. De volgende dag was het weer is tijd om lekker door Graz te struinen, na een mislukte poging om een museum te bekijken (waren allemaal gesloten op maandag) zijn we uiteindelijk toch maar weer gaan shoppen. Na nog even thuis uit te rusten zijn we bij mijn favoriete pizzeria gaan eten, om weer mijn favoriete crudo pizza te bestellen. Dinsdag hebben we lekker koekjes gebakken en ook het onderkomen voor de volgende dagen geregeld, namelijk 4 nachtjes een hotel met halfpension in de kalkalpen om even lekker in de natuur te zijn. Na nog een avondje dansen en drummen wat in middels een avond ritueeltje was geworden zijn we de tassen in gaan pakken om de volgende dag richting de kalkalpen te vertrekken. Overdag was het nog weer een regel dagje met veel dingen die ik nog moest regelen om dadelijk mijn bachelor diploma te kunnen halen en nog wat dingetjes voor mijn minor zijn we richting eind van de middag vertrokken. Rond een uur of zeven kwamen we aan met de trein op een wel erg klein perron. Zeker niet het kleinste perron wat ik heb gezien, maar erg klein aangezien de intercity hier stopte wat ik erg interessant vond. We werden hier opgehaald door de taxi van het hotel, en konden na even opfrissen na aankomst direct aan het diner. Het was een heus drie gangen diner, waarbij Arthur van het buffet kon halen en Nynke een speciale behandeling kreeg door al haar intoleranties en eigenlijk een geheel drie gangen diner uit geserveerd kreeg. Met een erg lekkere tomaten soep en tofu curry, ze dachten namelijk ze drinkt geen melk dus is vast vegan. De volgende dag zijn we na een uitgebreid ontbijt buffet richting het stadje gegaan en hebben na een cafeetje gepakt te hebben een mislukte poging gedaan om wat boodschapjes te doen. Het was niet erg verrassend weer is een feest dag, want ook met drie koningen zijn alle winkels dicht... Dus werd het wandelen en zijn we over een bergje terug gewandeld richting het hotel. Na een dit maal vier gangen diner met dit keer een stukje vlees bij het hoofdgerecht en heerlijke gegrilde champignons, met een echt geweldig toetje namelijk een gluten en lactose vrije chocolade brownie met daarin framboosjes gingen we goed gevuld naar de sauna. Aangezien de sauna maar liefst 95 graden was vond Arthur een boekje lezen op de ligbankjes ook wel genoeg en heb ik erg van de sauna genoten. Alleen het concept infrarood sauna snappen ze nog niet, aangezien ze beweerde dat het gekleurde lichtje het infrarood paneel was en echt wel aan stond. Maar al met al zeer genoten. Vandaag was het tijd voor een erg lange wandelingen we hadden deze keer lunch mee genomen van het ontbijt buffet, aangezien dat hier heel normaal was. Na een uitleg van de receptie hoe we moesten lopen begonnen we met de hike, en het begon meteen al een beetje mis want we kwamen na 20 minuten gewoon terug bij het hotel... Maar uiteindelijk hadden we het pad gevonden en hebben we een heel stuk gewandeld naar boven op een berg, waar we een pad gegokt hadden want er stonden geen bordjes, dus besloten we het pad te nemen waar we voetstappen in zagen lopen. Halverwege waren we al niet helemaal zeker maar de vrouw (denken we) was ook niet omgekeerd dus gingen door. Op een gegeven moment liep de vrouw naar links maar wij dachten dit pad gaat mooi naar beneden dat moeten we hebben. Na onderweg hertjes en geitjes en een specht te hebben gezien liep het jammer genoeg dood, het was toch een weg voor het productie bos... Maar we zagen strepen van een wandel pad op de bomen, dus zijn we dwars door het bos gegaan, wat achteraf gemarkeerde bomen om weg te halen waren. Dus na nog wat parallel aan het pad te hebben gelopen keerde we terug toen het niet meer zo stijl was, en zijn we het pad van de vrouw in geslagen. Onze verwachting is dat het een jager was aangezien het pad steeds verder omhoog liep en langs een klif liep met veel uitzicht. We zijn bij deze klif dus ook maar omgekeerd want dit bracht ons niet terug en we waren al een 2 uur aan het wandelen. Dus liepen we alles weer omhoog en zagen het pad dat we hadden moeten hebben, natuurlijk... Maar het was al te laat om het rondje af te maken dus liepen we dezelfde weg terug. Het laatste stukje wijkte we iets af en namen de snellere route, dit had ook prachtig uitzicht, maar bij de afdaling was het grote pad ijs geworden, waar we ons afvroegen hoe die autos die er leken gereden te hebben dit deden. Na achtervolgd te zijn geweest door een dikke witte kat die arthurs schoenen erg interessant vond kwamen we uiteindelijk weer terug. Dit keer mocht Nynke ook mee doen aan het buffet en kreeg ze een lekker visje nog wel uit de keuken, deze moest ik wel erg ingewikkeld fileren. Het chocolade mouse toetje die erg lekker was volgens Arthur ging ook aan mij voorbij ik had daar een ijscoupe voor in de plaats gekregen met verse fruitjes en was het al weer het einde van de dag. Dadelijk gaan we nog eventjes sterren kijken aangezien het een hele heldere dag was en morgen gaan we met gids in de bergen lopen met sneeuwschoenen!

Leuk weetje, mijn schoenen hangen nu aan een schoenen droger, die spuit dus warme lucht in je schoenen zodat je schoenen sneller droog worden, het is een erg groot rek waar iedereen gewoon zijn schoenen aan hangt na het wandelen.

1. Sandra:
    8 januari 2022
    Dit klinkt wel heerlijk, nog een paar daagjes weg. Avontuurlijke wandeling! Gelukkig weer veilig terug gekomen. Veel plezier nog!
  2. Joost:
    8 januari 2022
    Klinkt goed, wandelen en eten lijkt het thema te zijn deze weken😆 ( maar dat geldt voor velen in deze periode). Leuk zo’n schoenen drager, misschien ook iets voor hier met al die regen😢).
  3. Ria de vos:
    Hallo NYNKE en ARTHUR
    HEERLIJK...dat wandelen in de bergen
    Bedankt voor je kaart.En ik ,mee mag genieten van al je avonturen in OOSTENRIJK de afgelopen tijd.
  4. Birgit:
    20 januari 2022
    Klinkt weer als verwennerij het uitje naar de Kalkalpen. Heerlijk hoor!