Dag 2 - Florence

3 juni 2018 - Florence, Italië

's Nachts was het WARM. Twee ventilatoren hielden ons 'koel', maar toch was in slaap komen redelijk lastig. Toch kregen we het voor elkaar om s' ochtends om half 8 onze bezeete lichamen het bed uit te slepen, en hup, daar gingen we, Florence ontdekken. Ons plan was om eerst naar d'Academia te gaan, een museum waar we eigenlijk alleen heen wilden, omdat 'David' er staat; een beroemd beeldhouwwerk van Michelangelo. Helaas waren we erachter gekomen dat we niet meer konden reserveren, en we waren bang dat we uren in de rij moesten staan. We hadden echter nog niet ontbeten, en halverwege strandden we bij de tombe waarin familieleden van de'Medici liggen begraven (een kerk waarin we overigens niet in zijn geweest) en hebben we op de trap ons net daarvoor gekochte ontbijt opgegeten; appels, (stok)brood, jam, en flessenwater. Daarna stonden we met z'n drieëen nog véél te lang bij een kraampje met souveniertjes te snuffelen, waardoor we later bij d'Academia aankwamen dan we wilden. Maaaaar we hadden ontzettend geluk. We hoefden niet alleen helemaal niet lang te wachten in de rij, we kregen ook nog eens gratis kaartjes!
En daar stond 'ie dan, nog mooier, en nog groter dan verwacht. En heel veel foto's later verlieten we het museum. We gingen opzoek naar een 'verborgen schat' in Florence (een tunnel met monogrome fresco's), die we ironisch genoeg niet hebben kunnen vinden, waarna we onze weg vervolgden naar een prachtige botanische tuin, waar we hebben geluncht met de rest van het (stok)brood en druifjes. De botanische tuin was niet ontzettend groot, maar wel absoluut de moeite waard. Na het bekijken van exotische bloempjes en plantjes liepen we naar één van de hoogtepunten (letterlijk en figuurlijk ;) )van Florence; de Dom. En ja, op foto's is hij absoluut prachtig, maar niks kan op tegen het echte werk: hij was adembenemend. Echt heel erg mooi. Ons geluk was een beetje op, want we konden de dom helaas niet meer in, omdat hier ook tickets van tevoren moesten worden gereserveerd, maar we dit niet wisten, en voor de entree van de kathedraal een elle lange rij stond, met dezelfde lengte als de lengte van de dom zelf. Als troost hebben we een ijsje gegeten, en zijn we verder gegaan naar verschillende hoogtepuntjes: de (helaas dichte) Nationale Bibliotheek, Palazzo Pitti, Basilica de Santa Croce, Loggia del Mercato Nuovo (een makrtpleintje waar een beeld van een zwein staat, van wie de neus helemaal glad is gewreven, omdat het wordt gezegd dat dat geluk brengt), en natuurlijk de Ponte Vecchio, zowel vanaf een andere brug, als de brug met zijn opelkaargestapelde huisjes met (voornamelijk) juwelierwinkeltjes. We sloten de dag af met wat stress (we kochten pizza en pasta bij 2 verschillende cafeetjes (de èèn glutenvrij), alleen moesten elkaar vervolgens wel weer terugvinden, wat resulteerde in half-koude pizza. Maar het was wel lekker. En onze voeten hadden rust. En de avond? Die hebben we doorgebracht voor de ventilator, zittend op de grond, spelletjes spelend.
En iets minder leuk nieuws: de muggen hebben Nynke ontdekt, en vinden haar bloed onwijs lekker. Smeren smeren smeren met muggenspul.

1. Joost:
    3 juni 2018
    Klinkt als een mooie dag, jammer dat de muggen ook op een glutenvrij dieet zijn. 😉
  2. Fam Langevoort:
    4 juni 2018
    oooh die brug heb ik net even gegoogeld! Ponte Vecchio, super cool!
    Klinkt als een goede start van jullie vakantie!
    Liefs